Tip os
  • 1/: Indehaverne bag Hübsch fra venstre Flemming Hussak, Jannie Krüger og Daniel Henriksen. Jannie Krüger er ansvarlig for det kreative udtryk hos Hübsch ?Privatfoto
  • 1/: Trendfoto fra House Doctor
  • 1/: Bloomingville's hovedkontor ligger strategisk placeret ud mod motorvejen
  • 1/: Jan Jacobsen, der er ny adm. dir. i Bloomingville A/S Privatfto
  • 1/: House Doctors showroom på Industrivej i Ikast, der trækker kunder til fra både Danmark og udlandet Privatfoto
  • 1/: Design fra Hübsch-kollektionen Privatfoto
  • 1/: Fra foyeren hos Bloomingville, som bor lige op til motorvejen i Ikast Privatfoto

Design-klynge tror på endnu mere potentiale

Tre af landets absolut førende design- og brugskunst-virksomheder, House Doctor, Bloomingville og Hübsch, bor alle i Ikast og forudser positive effekter af den nye infrastruktur i området
21. september 2016, 13.57

DESIGN Design- og livsstilsbranchen har historisk set dybe rødder i Midtjylland. Og sammen med den øgede fokus på boligindretning er lokale midtjyske iværksættere inden for design og brugskunst gennem de seneste år vokset til store internationale successer med tocifrede millionoverskud.

Således er House Doctor oprindeligt etableret i Ikast, mens de to Herning-virksomheder Bloomingville og Hübsch begge inden for de seneste år har flyttet virksomheden til Ikast.

Under samme postnummer har alle tre virksomheder oplevet imponerende vækstrater.

I 2001 grundlagde de tre Ikast-søskende Rikke Juhl Jensen, Gitte Juhl Capel og Klaus Juhl Pedersen House Doctor på fundamentet af den designbutik, de havde drevet i byen. I 2012 realiserede House Doctor et overskud på 7 mio. kr., og det var i 2015 vokset til 42,3 mio. kr. I dag driver koncernen udover House Doctor også søskendeselskaber som gourmet-brandet Nicolas Vahé og velvære- og livsstilsbrandet Meraki.

I samme periode, fra 2012-2015, er Bloomingville vækstet fra 4,2 mio. kr. til 38,2 mio. kr. på bundlinjen. Bloomingville blev etableret i Herning af Betina Stampe, som sammen med sin mand, Simon Stampe, står bag udviklingen af forretningskonceptet. I 2011 flyttede Bloomingville til Ikast og fik første parket ved motorvejen. Her har firmaet to gange siden udvidet lokalerne, og i 2014 fusionerede Bloomingville med den globale amerikanske koncern Regent Holding.

Bag den yngste af de tre designfirmaer, Hübsch, står parret Jannie Krüger og Flemming Hussak, som sammen med Daniel Henriksen ejer og driver virksomheden. I 2012 realiserede Hübsch et overskud på 1,7 mio. kr., som i fjor var vokset til 9,9 mio. kr.

Og alle tre virksomheder ser et stærkt potentiale i den nyåbnede motorvej.


Til gavn for medarbejdere og kunder

- En del af vores ansatte kører turen vestpå til Ikast hver dag. For dem er det en stor daglig lettelse, at de ikke skal bruge tid på køtrafik på mindre landeveje. Og det, der er godt for vores medarbejdere, er godt for os, siger Tina Willadsen, salgsleder hos House Doctor.

Desuden bliver den nye motorvejsrute også til glæde for House Doctors kunder - og dermed også virksomheden:

- Vi har allerede i dag mange kunder, der tager turen til Ikast for at opleve kollektionerne i vores showroom. Fremover tror jeg, at endnu flere vil benytte sig af den mulighed, når turen hertil kan gøres endnu lettere og hurtigere, siger Tina Willadsen.

Alle tre interiørdesignkoncerner er også enige om, at rekrutteringen af kvalificerede medarbejdere med den øgede tilgængelighed bliver endnu bedre.


Kreative søger metropoler

- De fleste kreative og trendy mennesker, der følger globale trends, bor i de store byer. Det er dem, vi rækker ud efter, og derfor er vi afhængige af tilgængelighed, siger Jan Jacobsen, administrerende direktør i Bloomingville.

Netop ud fra betragtningen om, at stærke kreative kræfter samles i storbyer har Bloomingville for nyligt etableret et designcenter i København.

- Men vi skal stadigvæk også bruge højtkvalificerede kreative medarbejdere i Ikast, siger Jan Jacobsen.

Og i kampen om dem er transporttid et vigtigt parameter:

- Vi har en medarbejder fra Aarhus, som med den nye motorvej har sparet 25 minutter hver vej på arbejde. Det er vigtige 50 minutter hver eneste dag, fem dage om ugen. Når tidsbesparelsen på ruten til og fra Aarhus er omtalt i pressen, har man brugt gennemsnitsbetragtninger på besparelsen gennem Silkeborg. Men folk på vej til og fra arbejde kører stort set alle på samme tid, og det har givet rush hour i Silkeborg. Derfor har turen gennem Silkeborg i rush hour altid givet transporttid væsentligt over gennemsnitstiden, siger Jan Jacobsen, der også glæder sig over ruten i forhold til virksomhedens logistik og kunder:

- Generelt med vores placering er der nu hurtig og sikker adgang, ligegyldig om du kommer fra København, Aarhus eller lander i Billund.


Mængden af kvalificerede ansøgere vokser

Samme betragtninger gør sig gældende hos Hübsch, der også ofte skal tiltrække de kreative kræfter fra større metropoler:

- Som designvirksomhed er det en fordel at kunne tiltrække medarbejdere, som ikke nødvendigvis skal være bosiddende her i området. Med motorvejen er adgangen til vores virksomhed nem, og det har helt sikkert også betydning for en del ansøgere. Det bidrager til at højne mængden af ansøgere og dermed også kvaliteten på de medarbejdere, vi kan rekruttere, siger Daniel Henriksen, medejer af Hübsch.

Han peger samtidig på, at designvirksomhederne som engrosvirksomheder også får gavn af motorvejsnettet:

- Vi har jo dagligt masser af forsendelser til vores kunder, og motorvejen gør den logistik nemmere, siger Daniel Henriksen.




Ordet er dit