Tip os
Helle Mathiasen (FL) har bestredet posten som formand for Kultur- og Fritidsudvalget i denne byråds-periode, og hun runder næsten af med vedtagelse af kommunens første erklærede Kultur- og Bibliotekspolitik.
Foto: Henrik Ole Jensen

Tæppefald for en kulturpolitik

Premiere på Ikast-Brande Kommunes første erklærede kulturpolitik nærmer sig
05. februar 2017, 09.47

kulturpolitik Tæppet er gået for generalprøven på en kommunal kulturpolitik, der snart har premiere.

- Der har været rigtig mange involveret i processen, og det er vi selvfølgelig glade for. Nu gælder det så om at få det sidste på plads, inden udkastet til en samlet kulturpolitik kan sendes ud i høring, siger formanden for Kultur- og Fritidsudvalget Helle Mathiasen (FL).

Ikast-Brande har i forvejen ikke en Kultur- og bibliotekspolitik, men ifølge formanden vil der være en fordel med en sådan.

- Det er altid rart at have nogle pejlemærker, så man ved i hvilken retning man skal, mener Helle Mathiasen.

Hun har sammen med de andre medlemmer i udvalget set nærmere på det udkast til en kulturpolitik, der foreligger, og man er i udvalget blevet enige om den tidsplan, der skal føre frem til vedtagelsen af en egentlig kommunal kulturpolitik.

- Der er tale om en råskitse, der er bygget på input, der er kommet fra diverse temamøder. Nu forestår der en offentlig høring, og forslag herfra skal så indarbejdes, inden en egentlig kulturpolitik kan vedtages i byrådet. Det kan måske ske til maj, siger udvalgsformanden.

Arbejdet med en kulturpolitik blev sat i søen kort før sommerferien sidste år, og man er nu så småt ved at nå i mål.

Foran venter en præsentation af oplægget til byrådets dialogmøde 8. marts.

Herefter kommer udkastet så ud i en offentlig høring.

- Herefter er det så tanken, at en kulturpolitik skal vedtages, men der er jo ikke tale om nogen stationær politik. Det vil være et overordnet pejlemærke, der hele tiden skal tages op til revision, siger Helle Mathiasen.


Fælles markedsføring

Men for at vide, hvad der er af kulturelle tilbud, er det dog nødvendigt at gøre borgerne opmærksom på, at de eksisterer. Derfor skal de kulturelle aktiviteter og tilbud også fremover skal have en fælles platform, og i en forbindelse Kultur- og Fritidsudvalget afsat penge til en overordnet markedsføring.

Der skal sættes fokus på, hvad Ikast-Brande kan byde på, når det gælder den kulturelle scene.

Kultur- og Fritidsudvalget har sat sig for, at der skal gøres en ekstra indsats for at markedsføre de lokale tilbud.

Udgangspunktet er, at der skal ske en fælles markedsføring for kulturelle aktiviteter i kommunen.

- Det skulle samtidig være med til at forhindre, at arrangører planlægger større aktiviteter samtidig, påpeger Helle Mathiasen.

Udvalget har besluttet at bevilge 25.000 kroner til den fælles markedsføring.


Ordet er dit