Tip os log ind

Servicemeddelelse til Fælleslisten

06. juni 2018, 14.46

LÆSERBREV Fælleslisten henvender sig direkte til mig i et læserbrev i avisen under overskriften "man kan ikke både blæse og have mel i munden samtidig" og i den forbindelse, skal jeg gøre det helt klart for alle, at jeg altid står til rådighed for en snak om vores fælles folkeskole, man behøver bestemt ikke at henvende sig gennem læserbreve. Fang mig endelig på 60190217 eller via mail kappe@ikast-brande.dk.

Dygtige lærere og pædagoger løfter en kæmpe opgave hver dag på vores skoler og i dialog med os politikere, er jeg ikke et sekund i tvivl om, at vi kan gøre gode skoler endnu bedre, men det er vigtigt i den forbindelse, at vi ikke kommer til at stirre os så blinde på afkortning af skoledagen, at vi glemmer, at der er mange flere vigtige parametre end skoledagens længde, der skal diskuteres, når vi samles rundt om bordet.

For det er altså en vildfarelse at tro, at brug af paragraf 16b, som forkorter skoledagen, er en gratis omgang og det ville klæde politikere der deltager i diskussionen at have øje herfor. Vores børn og unges dag stopper jo ikke, når skoleklokken ringer, i de mindre klasser går turen for de mange over i SFO regi, og når man udvider åbningstiden her uden, at der følger ressourcer med, ja så er det altså en forringelse.

Værre endnu står det til for vores udskolingselever, især de udsatte af slagsen, for når vi forkorter deres dage, ja så står der ikke voksne parat på den anden side af skoledøren. Nej så overlader vi dem til sig selv, et scenarie der ikke høster ret mange roser blandt mennesker, der har forstand på området og så at sige har "hænderne i bolledejen".

Derfor skal min opfordring selvfølgelig lyde, lad os endelig sammen diskutere vores fantastiske folkeskole, men lad os også gøre det med udgangspunkt i det brede perspektiv, der anerkender at børn og unge er en del af mange forskellige læringsmiljøer i løbet af en dag.

Hvorfor vi selvfølgelig også har et politisk ansvar for at forholde os hertil, når vores fælles mål er at at opbygge nogle gode og trygge rammer for vores børn og unge, hvor de udfordres, så de bliver så dygtige, de kan og hvor betydningen af social baggrund mindskes i forhold til faglige resultater.


Ordet er dit



Mere Debat