Tip os log ind
  • 1/: KMF-koret, som avisens anmelder godt kunne have hørt mere til.
    Foto: Henrik Ole Jensen
  • 1/: Flotte duetter med Anders Christensen og Mariann F. Mikkelsen.
    Foto: Henrik Ole Jensen
  • 1/: Publikum klar til afslutningen.
    Foto: Henrik Ole Jensen
  • 1/: Lars Møller forrygende sanger og konferencier.
    Foto: Henrik Ole Jensen
  • 1/: Ulrich Stærk - havde styr på kor, orkester og flygelet på én gang. En kæmpe præstation.
    Foto: Henrik Ole Jensen
  • 1/: Sine Ringblom som Carmencita - med spansk ynde.
    Foto: Henrik Ole Jensen


Stærk afslutning på klassisk festival

Over 500 tog del i Farinelli's fantastiske historier og gav sangen vinger
14. november 2018, 11.26

KMF Den klassiske musik er ved at bide sig fast i Herning-Ikast-egnen.

Forhenværende Ikast-lektor Aage Christiansens ide med at fylde egnen med klassisk sang og musik over et forløb på 336 timer - eller 14 dage - udfoldede sig i år for syvende gang, og blev afsluttet med en stor afslutningskoncert i MCH Herning Kongrescenter søndag eftermiddag.

Over 500 primært må vi nok indtømme »grå hjelme« havde fundet vej til teatersalen for at overvære Emil Reesens kendte opera »Farinelli«.

- 14 dage er gået med cirka to og et halvt arrangement i døgnet rundt om i de to kommuner, sagde formand for kultur- og fritidsudvalget i Herning Kommune, Johs. Poulsen, i sin indledning til koncerten, hvor han roste arrangørgruppen bag og glædede sig over, at den klassiske musik, som han sagde, »er ved at have et godt tag i os her på egnen«.


Musikalske oplevelser for alle

- Vi har fået musikalske oplevelser for børn, unge og voksne. Der har været noget for ethvert klassisk øre, og vi har kunnet høre talenter, der alle er udsprunget af vores egnen. Vi glæder os til KMF i 2020, sagde Johs. Poulsen, inden han overlod scenen til et 100 m/k stort kor, fem sangsolister og et orkester på tre med intet mindre end Ulrich Stærk ved flygelet.

Det blev en stærk oplevelse. Ikke kun fordi vi her har at gøre med et musikalsk geni i verdensklasse, men også for Ulrich Stærk i fraværet af dirigent Frans Rasmussen, der var forhindret, både fungerede som pianist og kordirigent.

Der sad han så midt på scenen og formåede at vende noder, dirigere med venstrehånd i de takter, han kunne undvære den på tangenterne, lede sin to strygere og give en ekvilibristisk præstation ved flygelet.

Det burde være umuligt - men ikke for Stærk.

- Spændende at se om han vil dirigere med ørerne, lød det på sædvanlig bramfri facon fra barytonen Lars Møller, der både medvirkede i operaen og trådte til som en forrygende morsom konferencier.


Hyldest til mad, vin og kvinder

At beskrive handlingen i Farinelli, som er baseret på en historie om den verdenskendte kastratsanger Carlo Broschi, vil være et mareridt for de fleste at holde styr på. Til gengæld førte Lars Møller os med smil og latter gennem forviklinger ved det spanske hof, og blandt sørøvere, smukke kvinder og sangere.

Emil Reesen's Farinelli vil nok sige de fleste en del, hvis man nævner sange som »Sangen har vinger«, »High up for Old Ben gun« og »Herren som skabte alt på jord« - sidstnævnte nærmest udødeliggjort gjort af Poul Bundgaard som en hyldest til mad, vin og kvinder.

Vi fik dem alle serveret på et musikalsk sølvfad af de fem solister, der alle stammer fra Herning og som er i gang med deres sangkarrierer.

KMF336 har nemlig altid hyldet princippet om at promovere den lokale sangtalentmasse. Og den er både stor og god.

Tenor Anders Christensen (som Farinelli) står med sine kun 27 år som en stærk sikker, lysende stjerne på scenen, et stort håb i den danske operaverden, som en anmelder har skrevet om ham.

Ud over Lars Møllers flotte baryton og sprælske talent stod tre sopraner, Mariann F. Mikkelsen og søstrene Maria og Sine Ringblom, stærkt i rollerne som spanske kvinder, der - som rygtet siger i sangen - jo får det til at krible og krable i én.


Godt underholdt

Emil Reesen har med garanti haft en fest sammen med tekstforfatter Mogens Dam, da han skrev operaen tilbage i 1942. En festlig eftermiddag havde publikum da også søndag eftermiddag i kongrescentret. Det er grumme svært at være andet end underholdt, når musikalitet bliver leveret med denne elegance.

Det store KMF-kor sammensat til lejligheden af Den Totale Dekadence fra Ikast, et FOF-kor fra Herning og gæster fra Kolding Bykor, leverede en fin ramme til de spanske herligheder på scenen - trods mangelen en dirigent. Koret kunne dog godt have fortjent at få lidt flere sangopgaver.

KMF336 er slut - 336 timer efter festivalen åbnede samme sted.

Nu går der to indtil næste gang.

Vi glæder os ...



Ordet er dit



Mere Kultur