Tip os log ind
Et af de næste skridt i det hidtil største anlægsprojekt i Ikast-Brande Kommunes historie bliver nedrivningen af blandt andet administrationsbygningerne i Centerparken.
Foto: Flemming Thulstrup

Fortsat mulighed for at præge nyt skolebyggeri

Omkring 15 byggeteams har budt ind på at få lov til at opføre den ny skole i Brande - nu skæres feltet ned til tre-fem
09. december 2018, 10.46

skolebyggeri Det blev i går afgjort, hvem der skal have lov til at stå bag det største anlægsprojekt i Ikast-Brande Kommunes historie.

I alt 15 teams fra hele landet har budt ind på opgaven at opføre en ny skole i Centerparken i Brande, men feltet er nu skåret ned til tre-fem teams, der typisk omfatter entreprenør, arkitekt og rådgivende ingeniør.

Disse teams skal så aflevere en mere detaljeret projektbeskrivelse.

- Der vil undervejs blive flere workshops, så man kan være med til at foretage justeringer og dermed være med til at præge slutproduktet, siger formanden for Børne- og Undervisningsudvalget, Simon Vanggaard (DF).

Herefter kan man så gå i gang med projekteringen af selve byggeriet, og her vil det udvalgte team så formentlig alliere sig med underleverandører på de forskellige håndværk.


Justeringer

Den ny skole i Brande bliver til som totalenterprise til en fast pris.

Der er allerede nu foretaget nogle justeringer i forhold til nogle af de tal, der har været fremme.

Blandt andet har Kirsten Helms York Helms (K) tidligere udtalt frygt for, at de fremtidige elever på den ny skole må finde sig i burhønselignende klasselokaler, og der er åbenbart blevet lyttet, idet klasselokalerne i den endnu ubyggede skole er vokset fra 60 til 65-75 kvadratmeter.

- Graden af elever, som en folkeskole skal inkludere er meget større, og den nye reform kræver også mere bevægelse i det daglige. Det stiller krav til pladsen, siger det konservative byrådsmedlem.

- Det har tillige været fremme, at den samlede størrelse på skolen er 7400 kvadratmeter, men det areal bliver på over 10.000 kvadratmeter, når man medregner toiletter og gangarealer, tilføjer Simon Vanggaard.

Han advarer dog kraftigt mod, at man tager udgangspunkt i, at alt skal have samme størrelse, som man kender det fra Præstelundskolen samt fra de institutioner, der skal sammentænkes skolebyggeriet.

- Vi skal tilstræbe en langt større brug af vore kommunale bygninger. I gamle dage blev et klassisk klasseværelse på en skole vel blot benyttet fire timer om dagen. Det er både dyrt og meget lidt hensigtsmæssigt. Vi skal arbejde på, at de enkelte kommunale lokaler bliver udnyttet langt bedre over hele døgnet. Det sker kun ved at samtænke de opgaver, som en ny skolebygning skal løfte og komme ud over vanetænkningen, mener Simon Vanggard.


Ordet er dit