Tip os log ind
  • 1/: Rasmus Havn Midtjysk Bilsyn oplever, at der er fejl på hver fjerde til femte bil, der kommer ind på værkstedet.
    Foto: Laila Kempel
  • 1/: Der findes flere eksempler på ulykker, hvor årsagen skal findes i en baglygte, der ikke var tændt i mørket.
    Foto: LAILA KEMPEL
  • 1/: Nærlys er det korrekte lys at have på bilen, når man kører i mærket og kræver, at chaufføren udfører en aktiv handling ved at dreje eller trykke på en knap i bilens instrumentbord.
    Foto: LAILA KEMPEL
  • 1/: Kørelys findes på de fleste nyere biler og tænder automatisk når nøglen drejes. Der er tale om en svagere pære, oftes led-lys, der er monteret tæt ved blinklysene.
    Foto: LAILA KEMPEL
  • 1/: Fjernlys bruges når man kører på en mørk vej og skal også få en blå lampe til at lyse ind i bilen, når det er aktiveret.
    Foto: LAILA KEMPEL
  • 1/: Det er helt forbudt at køre med slukkede lygter på de danske veje. Siden 1990 har det været lovbestemt, at biler uanset tidspunktet, minimum skal have kørelys. Svenskerne var først på banen og indførte krav om kørelys helt tilbage i 1977.
    Foto: LAILA KEMPEL

Enøjede køretøjer kan godt have fire hjul

Det er ikke kun mørke fodgængere og cyklende skoleelever, der udfordrer trafiksikkerheden
04. februar 2019, 08.37

MØRKE Vi befinder os i øjeblikket i den allermørkeste tid på året. En tid, hvor der er flere mørke- end lyse timer i døgnet.

Men vi er hverken bjørne i hi eller stenaldermennesker, der bliver i hulen til lyset bryder frem.

Vi trodser mørket og begiver os afsted på arbejde og i skole. Vi går, vi cykler og kører på både knallerter, motorcykler og biler.

Som oftest er det cyklende skolelever, der er i fokus. Måske fordi det er dem, vi helst vil beskytte.


Knallert bliver til bil

Men de enøjede biler - hvor den ene forlygte er sprunget, kan være et problem, når man kommer kørende på de mørke landeveje. Hvem har for eksempel ikke prøvet at komme kørende og ane en enkelt lygte komme imod en i det fjerne. Og først i det sekund, man passerer den modkørende, bliver det klart, at det ikke var en knallertkører eller en motorcyklist . Det var en bil. Helt slemt er det, hvis det er den venstre forlygte, der er sprunget, og man pludselig opdager, at der er tale om bil.

I det hele taget er vintermørket en udfordring for trafiksikkerheden.

Hos Midtjysk Bilssyn på Siriusvej i Ikast, har indehaver Rasmus Havn ikke en dokumenteret statistik, men vurderer umiddelbart, at der er lygtefejl på hver fjerde-femte bil, han har på liften

- De fleste har som regel gjort sig umage for at sikre, at deres bil er i orden, inden de kommer her, for at få synet deres bil. Så ja, det kan da lyde af mange, siger Rasmus Havn.

Udover, at pæren kan være sprunget på vejen til synshallen, så er der masser af andre fejl, der bliver opdaget, når syns-folkene tager fat

- Der er forskellige regler for, hvordan lygterne skal være i forhold til, hvor gammel bilen er, og hvornår den er indregistreret. Men de små mikrobiler, som Citroen 1, Toyota Aygo og VW Up, har været et problem, siger Rasmus Havn.

De blev importeret til Danmark med en reduceret afgift, så de kunne sælges billigere, fordi bilerne har et mindre energiforbrug, og kører længere per liter benzin.


Kørelys er lovkrav

- De fleste lande i Europa fik først et lovkrav om, at der skal bruges kørelys i dagtimerne i 2011, og mikrobilerne tænder kun kørelyset foran på bilen, når nøglen drejes. I Danmark har der længe været et lovkrav om, at der skal være lys på bilerne i dagtimerne - både for og bag, og i de fleste biler tænder det automatisk både foran og bagpå, når vi sætter tænding på bilen, forklarer Rasmus Havn.

Bare ikke de små mikrobiler, der skal spare på forbruget.

I de små billigere biler vil det være ekstraudstyr og derfor en merudgift, der skal lægges oveni salgsprisen, hvis man vil have nærlyset til at tænde automatisk. Derfor tænker mange slet ikke på, at de kører rundt uden at have lys bag på bilen

- Jeg tvivler på, at der er den store besparelse, og da slet ikke i forhold til den risiko, der er ved at køre i mørke uden lys i baglygterne, siger Rasmus Havn.

Ifølge Rådet for Sikker Trafik blev EU reglerne om kørelyset ændret 1. juli 2016.


Nu skal der også være lys i baglygterne - og det helt automatisk når man sætter tænding på bilen

Nu siger reglerne følgende: På nye biler, der typegodkendes efter den dato, skal baglyset tænde automatisk i forbindelse med, at nærlyset automatisk tændes, når det er lygtetændingstid.

Mange billister kører med fejl på deres lys, så de ud over at blænde de modkørende, slet ikke har de oversigtsmuligheder de kan.

- Det er lidt utroligt, at man ikke for sin egen sikkerheds skyld, sørger for at have styr på lygterne på sin bil. Mange kører rundt med det automatiske kørelys, fremfor at bruge nærlyset, der jo giver langt bedre oversigt, når det er mørkt, siger Rasmus Havn.


Besøg værkstedet

Er der tale om, at pæren er sprunget, så kan mange selv klare det, og de får i øvrigt en advarsel på instrumentbordet i langt de fleste moderne biler. Anderledes er det med justeringen af de forskellige lygter. Her anbefaler Rasmus Havn, at man tager forbi sit værksted og får tjekket både positionslys, kørelys, nærlys, fjernlys og tågelys. Ikke bare for sin egen skyld, men også medtrafikanternes sikkerhed.


Ordet er dit