Tip os log ind
Hanna og Aage Christiansen er i fuld gang med prøverne på Hair. De glæder sig til forestillingen og til at gamle elever dukker op - og synger med
Foto: Steen Hebsgaard

46 musicals på 42 år

Med premieren på Hair 4. februar er det slutningen på en epoke med Hanna og Aage Christiansen
24. januar 2018, 13.13

IKAST Den første var et syngespil af Johanne Luise Heiberg. Den sidste bliver rockmusicalen Hair - med hippier, krig, kærlighed og stoffer.

Der ligger 42 år og 44 andre musicals mellem de to forestillinger i regi af Ikast-Brande Gymnasium.

Der er med andre ord tale om en musikalsk epoke af de store i Ikasts musikhistorie, og en bedrift ud over det sædvanlige af de to, der startede det - og som nu giver stafetten videre. Og en 42 år gammel tradition skal ikke sådan dø ud, selv om Hanna og Aage Christiansen, der har dannet lige så meget ægtepar som musikpar gennem alle år, har valgt, at nu er tiden inde til at lægge musicalarbejdet på hylden.

Med 70 og 71 år på den musikalske bag og en pensionering fra lærergerningen på gymnasiet - er tiden kommet.

- Og det er fint nok. Alt har sin tid. Det er ikke vemodigt, lyder det fra Hanna - mens Aage nøgternt konstaterer:

- Vi har en alder, hvor det skal have en ende - inden eleverne begynder at spørge, hvornår vi går på pension.

Når hippierne i Hair fylder Quben med tressersound og batikstof-klædte unge vil det ud over den årlige musicaloplevelse også blive et slags officielt farvel-og-tak til Hanna og Aage, som har givet taktstokken videre til musiklærer Kirsten Christiansen.

Hair, som slutter Hannas og Aages epoke, er en musical med meget ensemblesang og mange unge på scenen, og så har den også en historisk dimension med fokus på ungdomsoprøret, hippietiden og Vietnam-krigen.


Gamle elever inviteres med

Og når det berømte slutningsnummer, Let the Sunshine In, fylder scenen, bliver det ikke kun det nuværende musicalhold, der beder solen skinne ind i vore hjerter. Det vil også være en historisk reunion med tidligere musicaldeltagere fra gymnasiet. »Gamle« elever opfordres og inviteres nemlig til at besøge deres studenterby søndag 4. februar. Ikke kun for at overvære Hair, men også for at synge med i afslutningsnummeret og efterfølgende deltage i et ægte »get together«-komsammen, hvor man kan hilse på hinanden - og sige farvel til de to koryfæer.


På hyttetur

Ideen med den første forestilling i 1976 blev født på en hyttetur med en 1.G-klasse, hvor Aage og en kollega drøftede Heiberg og syngespil.

- Vi lå i græsset ude i solen og fik en snak om det, og pludselig var eleverne fyr og flamme for at lave en forestilling, fortæller Aage.


To håndholdte og appelsinkasser

Så med to håndholdte mikrofoner og et par appelsinkasser blev En Søndag på Amager opført i 1976.

- De unge turde i øvrigt ikke synge fra scenen, derfor var det sunget og indspillet på forhånd, husker de to gange Christiansen tilbage i tiden.

Den tendens forsvandt dog hurtigt med årene ...

Vaudevillen blev starten på musical-eventyret. Skolen ville det. Eleverne var vilde med det. Og da MUS-klasserne dukkede op i 1979, fik traditionen endnu mere vind i sejlene. Så meget at der et par år blev lavet hele to shows.

Derfor de 46 musicals på 42 år.


Opbakning fra unge, forældre og lokalsamfundet

Men hvorfra kom vinden i de musikalske sejl?

- Primært fra eleverne. De var jo vilde med det. Og de følte sig udfordret. De kunne lære en masse. Forældrenes og lokalsamfundets massive opbakning har også betydet utrolig meget. Folk styrtede jo nærmest ud for at se musicals. Der skete ikke så meget musikalsk i Ikast dengang, og jeg tror, vi opfyldte et latent behov, siger Aage.

- At opføre en musical og at engagere eleverne er et kæmpespark i en pædagogisk retning, hvor man udvikler deres stemmer, motivation og eksamensforberedelse. Der er en deadline. Man skal præstere. Og gøre det overfor hundredvis af mennesker. Derfor ligger der meget fagrelevant i det, supplerer Hanna.

I dag er det hele skolen, der kan tage del i de årlige musicals. I første omgang de elever, der har musik som studieretning, og dernæst alle andre på skolen, som indbydes til en åben audition, hvor man vælger de enkelte roller ud.


Peter Spies i en elevator

På de 42 år er der sket en stor udvikling indenfor den populære genre.

- Lanceringen af rockmusicals som Hair, der var den første af sin slags, og Jesus Christ Superstar, fik stor betydning for musicalgenren. Op gennem 80'erne fik vi mere symfoniske musicals som Chess og Les Miserables. Det var i de år, hvor folk valfartede til London for at se musicals. Og den bølge red vi da med på her i Ikast, siger Hanna Christiansen.

Aage husker de år, hvor han personligt fik tilladelse fra Sebastian til at opføre hans »Cyrano« som skoleprojekt.

- Eller da jeg mødte Peter Spies i en elevator i Vejle, og fortalte ham, at han ikke kom ud - før vi havde fået tilladelse til at opføre Atlantis.

Det fik gymnasiet, og det var en begejstret Spies, der selv var med til premieren og roste forestillingen til skyerne.


Musikken bærer dramaet frem

Men hvorfor er musicals så populære?

- Det er kombinationen af drama, sang og musikken, der bærer dramaet frem, siger Hanna.

Aage: - Musicals har et musiksprog, alle umiddelbart kan forstå og følge med i.

I de første mange år var musikparret fra Ikast dog nærmest til grin hos kollegerne på grund af de mange musicals. Men Hanna og Aage blev trendsættere, og i dag har stort set alle gymnasier haft musicalprojekter på skemaet.

- At genren også er blevet elitær, kan man jo se på udviklingen på Fredericia Teater, siger Hanna Christiansen.


Sået et frø

Musicalprojekterne har også haft den sidegevinst, at de har skubbet på adskillige musik- og sangtalenter, som er gået videre og i dag performer på de professionelle musik- og sangscener.

- Vi har måske sået et frø og åbnet deres øjne - men det er de unges egen indsats, der har været afgørende, siger Aage, som konstaterer, at man gennem årene har oplevet en stadigt stigende dedikation hos de unge til at dyrke sangen og musikken - især efter at Musikskolen i byen kom til og har udstyret de unge med nye færdigheder, inden de starter på gymnasiet.

- Med Hair er det på ingen måde slut. For os? Jo. Men taktstokken er givet videre til Kirsten Christiansen, som vi har arbejdet med i 18 år, og vi ved, at skolens ledelse også vil fortsætte traditionen. Så bare rolig - vi kommer til at sidde som trofaste publikummer de kommende år.

- Og vi vil nyde det ...


FAKTA

Oversigt over Musicals på Ikast-Brande Gymnasium:

1976: En søndag på Amager *

1977: Aprilsnarrene

1978: Minstrelshow

1979: Annie Get Your Gun

1980: Frk. Nitouche

1980: Regnar Lodbrog

1981: Svend, Knud og Valdemar

1982: Tryllefløjten

1982: Annie Get Your Gun

1983: Cabaikk´retmeget

1984: Intrigerne + En søndag på Amager

1985: Tiden er vor

1986: Gøngehøvdingen

1987: Jens Langkniv

1988: Top Hat Club

1989: Tryllefløjten

1990: Kavalkaos

1991: Kærligheden til de tre appelsiner

1992: Skatteøen

1993: Hair

1993: Tryllefløjten

1994: Les Miserables

1995: Cyrano de Bergerac

1996: Atlantis

1997: Grease

1998: Hair

1999: Jesus Christ Superstar

2000: Atlantis

2000: Musikken er af ABBA

2002: Hots and Hits

2003: Hair

2004: Evita

2005: Joseph and his Amazing Technicolor Dreamcoat

2006: Annie Get Your Gun

2007: Jesus Christ Superstar

2008: Atlantis

2009: Grease

2010: Hair

2011: Joseph and his Amazing Technicolor Dreamcoat

2012: Skatteøen

2013: High School Musical

2014: Festival

2015: All Shook Up

2016: Back to the 80´s

2017: Showtime

2018: Hair

Ordet er dit



Mere Kultur