Tip os log ind
Langt fra alle skolebørn kører med lys på cyklen. Her er en mørk flok på vej over krydset ved Ikast Østre Skole i morgentrafikken.
Foto: Jan Anderschou

Avisens stikprøve i Ikast: Hver femte uden lys på cyklen

Børn og voksne dropper cykellygterne. Det viser Herning Folkeblads stikprøve fra det trafikerede kryds ved Ikast Østre Skole
06. december 2018, 16.45

Ikast Klokken er 10 minutter i skoletid. En far følger på ansvarsfuld vis sine to døtre i skole. Kærligt. Sådan da. Ingen i familien har lys på cyklerne. Hverken faren, der leder flokken, eller de to små pedaltrampere bag ham.

Den lille familie er langt fra de eneste, der har droppet cykellygterne her i det sorte morgenmørke ved Ikast Østre Skole. Det viser en stikprøve foretaget af Herning Folkeblad.


22 lever livet farligt

Der er altid heftig aktivitet i krydset, hvor Jyllandsgade møder Grønlandsgade og Gl. Skolevej.

Ud af de første 100 cyklister, der krydsede vejen fredag morgen mellem klokken 7.40 og 8.00, havde hver femte ikke påkrævet belysning.

Helt præcist kørte 22 personer, både børn og voksne, rundt uden de lovpligtige og sikkerhedsfremmende for - og baglygter.

Vi er netop gået ind i årets mørkeste tid, hvor lys på cyklen bliver ekstra vigtigt, også grundet glatte veje og et ofte dårligere udsyn for bilisterne.

Reglerne siger, at alle cykler skal have lys på fra solnedgang til solopgang. En af dem, der fredag har slukket for pæren, er Mikkel Skovsbølle fra 8.A på Ikast Østre Skole.

- Det har jeg helt ærligt ikke fået tænkt på. Jeg skulle bare afsted. Nu er jeg begyndt at tage scooterkørekort, og jeg kan godt se, at når cyklisterne kører uden lys er de rigtig svære at se, forklarer Mikkel Skovsbølle, hvis ellers smarte cykel ikke har en funktionsdygtig forlygte, mens baglygten var glemt.


»Det er ikke mørkt nok«

Christian Nielsen fra niende årgang er en anden usynlig ung mand. Han cykler altid til skole og bruger rigtig mange timer på landevejene.

- Jeg synes ikke, det er mørkt nok nu. Jeg cykler til Ikast hver morgen fra Herning, men jeg har slukket mine lygter undervejs, siger Christian Nielsen, inden han sætter cyklen og traver lettere forsinket ind på skolen sammen med den gode kammerat Magnus Koch.

Bødesatsen for at køre uden lys i lygtetændingstiden er 700 kroner.

Det er selvfølgelig surt at få en bøde, men det er alligevel mere surt at blive kørt ned. Derfor er der for en sikkerheds skyld flere andre lovkrav til kvaliteten af lygten, som blandt andet skal kunne ses mindst 300 meter væk i almindeligt vejr.


Trafikråd: Det er for mange

Hos Rådet for Sikker Trafik er man ikke ligefrem begejstrede for Ikast-resultatet. For mange skolebørn bruger ikke lys, og det giver anledning til bekymring.

- Det er bekymrende, at der er så mange på skolevejen, der kører rundt uden lys på. Her i den mørke tid er det enormt vigtigt, at man som cyklist gør sig synlig, når man kører i trafikken. Når det er mørkt, regner og mange er iklædt mørkt vintertøj, så kan det være meget svært for bilister at se cyklisterne, hvis de ikke har lys på cyklen, siger Søren Ørsted Pedersen, pressechef i Rådet for Sikker Trafik.

Der er ingen i Danmark, heller ikke Rådet for Sikker Trafik, der undersøger omfanget af brugen af cykellygter.


Stikprøven

Så mange cyklister kørte uden lys i lygtetændingstiden ved Ikast Østre Skole.

Stikprøve foretaget fredag morgen fra klokken 7.40 og 20 minutter frem.

100 cyklister.

78 med lys.

22 uden lys

Cyklisterne er altså inddelt i to grupper.

Den første gruppe lever op til færdselsloven.

Den anden gruppe er dem, der mangler en eller flere tændte lygter.

Langt de fleste, der indgår i stikprøven, er børn.

Ordet er dit



Mere Ikast