Tip os log ind
Inge Dinis - om sin dobbeltrolle som politiker og lærer

Det er en livsstil at være lærer

LOCKOUT Derfor kan lærernes arbejdstid ikke bare normaliseres, siger byrådsmedlem og lockoutet lærer, Inge Dinis
12. april 2013, 11.26

INTERVIEW - Jeg er folkeskolelærer. Jeg er socialdemokrat i hjertet og folkevalgt i Ikast-Brande Kommune. Jeg er det eneste byrådsmedlem, der er lockoutet.

Sådan siger byrådsmedlem Inge Dinis i et interview med avisen om sin dobbeltrolle.

 

- Derfor tillader jeg mig at blande mig i folkedebatten i et forsøg på at forklare, hvordan jeg ser denne forfærdelige situation. Jeg fornemmer, at der konstant er 3-4 spor, som blandes sammen og diskuteres i et miskmask.

- At regeringen kommer med udspillet til en ny folkeskolereform, kan vel dårligt undre. At den bygger på flere timer i skolen, har der, så vidt jeg ved, været lagt op til i flere år. At vi alle sammen gerne ser flere unge tage en ungdomsuddannelse, er også logik. At puljer til forberedelse kan omrangeres, er jeg for så vidt også med på. Flere steder er vi jo lokalt begyndt at arbejde med f.eks. klasselærer puljen, som bl.a. hos os er mentor ordninger. Men forberedelse SKAL der til. Så at lærernes tid skal betale for den ekstra skoletid, for at lærernes arbejdstid skal normaliseres, tænker jeg er noget sjusk! Engagement og ansvar kan ikke fyldes ind i et regneark, så derfor er jeg bekymret. Hvis lærerne er negative overfor reformen fra start, er det svært at få tingene til at lykkes. Få dem nu med! opfordrer den lokale politiker.

Måden, KL og DLF har forhandlet på, har været dårlig, mener Inge Dinis.

- Den reelle forhandling mangler fuldstændig. Personligt synes jeg, at DLF næsten har strakt sig for langt, hvor jeg ikke ser, KL har givet sig overhovedet.

Omkring den aktuelle sag med børne- og undervisnigsudvalgets dagsorden denne uge, som lærerne mente var provokerende, har Dinis en anden holdning:

- Kommunalbestyrelsen i Ikast-Brande viser sig lige nu - synes jeg - at være økonomisk ansvarlige og forudseende omkring den ændring, der nødvendigvis kommer. Der afsættes penge til drift og til anlæg af arbejdspladsforbedringer.

Løser ting sammen

- På min arbejdsplads har vi altid tidligere forsøgt at løse ting sammen. At ledere og lærere og pædagoger hjælper hinanden med at få timerne, forberedelser, møder mm. til at passe sammen, er en selvfølge. Med respekt for hinandens forskelligheder og roller på lærerværelset. Vi søger jo det samme mål: At skabe en så god skole som mulig for vore børn og unge og at bevare det gode arbejdsmiljø. Vi er i fællesskab ambitiøse på vore elevers og egne vegne. Lærerne vil helst levere den bedste undervisning, til størst mulig gavn for "ungerne". Sådan skal det helst være fremover også.

Inge Dinis gør opmærksom på, at der kommer en hverdag igen. Lederne får en kæmpeopgave på lærerværelserne med at klinke skår, der er opstået i denne lockout. Det bliver hårdt arbejde.

- Derfor skal vi, specielt nu, tale sammen i en ordentlig tone - alle parter. Helst havde vi alle sammen set, at forhandlingerne kunne have været gennemført af KL og DLF uden konflikt. Jeg håber nu på et hurtigt regeringsindgreb, så vi kan få lov at undervise igen. Omstillings parate (som vi plejer) og forhåbentlig med den faglige stolthed i behold.


Ordet er dit