Nethandel Den danske detailhandel møder hård konkurrence fra udenlandske webshops som Wish, Amazon og Ebay. Men trods de billige priser og store produktudvalg har 51 procent af danskerne stadig ikke handlet gennem en udenlandsk webshop. Det viser rapporten »Dansk E-handel i 2018«.
I rapporten, der bygger på en undersøgelse af 2000 danskeres e-handelsmønstre, svarer knap hver tredje af de 51 procent, at de ikke handler gennem udenlandske webshops, fordi de vil støtte danske butikker.
Ifølge Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør for Handel i Dansk Erhverv, er det blandt andet de tomme hovedgader rundt om i landet, der har gjort danskerne mere bevidste om konsekvenserne, hvis de ikke støtter fysiske danske butikker.
- De manglende butikker i lokalsamfundene koster både arbejdspladser og stemning i byen, og det tror jeg, at folk er ved at få øjnene op for nu, siger Henrik Hyltoft.
Han peger dermed på, at prisen ikke er altafgørende for folks indkøbsvaner.
- Det kan virke overraskende, fordi danskerne generelt har et ekstremt fokus på pris, og der kan de udenlandske webshops ofte udkonkurrere danske forhandlere, men mange sætter pris på den tryghed og tillid, man får, når man handler i danske butikker. Det er rigtig positivt, fordi vi får de butikker, vi støtter - og hvis vi ikke handler lokalt, har vi slet ikke butikkerne om nogle år, siger han til hjemmesiden biltema.dk.
Henrik Hyltoft kommer med den overraskende melding, at han tror, at kun er et spørgsmål om tid, før udviklingen med nethandel vender.
- Når man i så mange år har haft høj vækst, vil der komme et tipping point, hvor den begynder at aftage - og folk bliver bevidste om, hvad det har af konsekvenser. Det punkt når vi på et tidspunkt, det er jeg ikke i tvivl om, for vi er et socialt folkefærd, der godt kan lide at komme ud blandt andre og prøve varerne, og der vinder de fysiske butikker, siger han.