Tip os log ind
  • 1/: Fuglereden havde et klatretårn med fuglerede på toppen og en holdning til både vagtplan, madpolitik og medarbejdernes faglighed og timeantal
    Foto: Laila Kempel
  • 1/: Borgmester Ib Lauritsen var med til at dele gaver ud til det vindende hold
    Foto: Laila Kempel
  • 1/: I en hel måned havde grupperne på KUU uddannelsen på Produktionsskolen arbejdet i teams og skulle fremlægge deres ideer til en ny fiktiv børneinstitution i Ikast By
    Foto: Laila Kempel

Fremtidens børneinstitutioner bør have plads til fleksjobbere

12. juli 2018, 08.16

EKSAMEN De fik ingen karakterer, men masser af ros.

Eleverne på KUU - den kombinerede ungdomsuddannelse i Ikast - var velforberedte, men nervøse og med adskillige sommerfugle i maven, da de efter efter en måneds intens arbejde fremlagde resultatet af deres anstrengelser i et omfattende projektarbejde for eksterne dommere: borgmester Ib Lauritsen, formanden for teknisk udvalg Henrik Engedahl samt institutionsleder Robert Bagger.


Imponerede

De tre »jurymedlemmer« var ganske imponerede og fandt det næsten umenneskeligt og urimeligt, at de skulle vælge en af de tre ud og udråbe dem som vindere efter de hver især havde haft mulighed for at præsentere deres børnehaver

- Det er ikke fair, det I be'r os om, lød det fra dommerkomiteen, som var meget imponeret over de mange detaljer, som KUU eleverne havde tænkt ind i en fremtidig børnehave

Opgaven var at lave en moderne daginstution for 60 børn i alderen tre til seks år. Eleverne fik rent fiktiv overdraget sportspladsen ved Vestre Skole og skulle derefter lave en model for en moderne børnehave. Opgaven indebar både den arkitektoniske del af, hvordan de fysiske rammer skulle se ud - men også hvilket værdiggrundlag børnehaven skulle arbejde efter - hvordan skulle legepladsen se ud, og hvornår der skulle planlægges aktiviteter for børnene. Der skulle også tages stilling til kost og personalets sammensætning.

En af de ting, der imponerede dommerpanelet var den måde, som eleverne havde tænkt at bruge fleksjobbere.


Gevinst for alle

- Børn er gode til at tage imod de voksne, som omvendt får en masse tilbage fra børnene og helt sikkert en bedre hverdag end hvis de bare skulle sidde derhjemme foran tv-skærmen, lød svaret på, hvorfor der var tænkt så mange deltidsmedarbejdere og fleksjobbere ind i planen.

KUU-eleverne svarede prompte og havde tydeligt undersøgt og taget stilling til problematikken, og var i øvrigt heller ikke i tvivl om, at der til enhver tid var mindst en medarbejder med den rigtige uddannelse til stede.


Regler

På spørgsmålet om, hvad der havde været sværest i den lange proces var grupperne også meget enige om det enkelte svar: Regler...

Der er rigtig mange regler for, hvordan en børnehave kan - og må indrettes både inde og ude.

Men alligevel havde KUU eleverne med udgangspunkt i deres fag om samarbejde, erhvervslære og arbejdsmarkedslærer nået frem til tre forskellige institutioner; Fuglereden, Smølfehuset og Børnehuset.

- Jeg synes det har været imponerende og en god proces for mig som borgmester at blive inviteret ind og se, hvad stedet kan, sagde Ib Lauritsen.

Robert Bagger var også imponeret over, at eleverne havde formået at gå helt ned i »materien«.


Sneglefri køkkenhaver

- De har jo hørt efter, hvad vi har fortalt dem og de har tydeligt forstået budskabet - og så kom de også med en konkret ide, som jeg bliver nødt til at kigge nærmere på, erkender Robert Bagger.

En gruppe ville gerne lave køkkenhaver til børnene, som ville få en læringsproces ved at skulle så og se grøntsager vokse frem for siden at spise dem.

Derfor havde de tilegnet sig en viden om, hvordan man undgår at dræbersneglene spiser alt udbyttet.

- Og den køber jeg - jeg har aldrig tænkt på, at de ikke vil være på kunstig græs, siger han.


Ordet er dit



Mere Uddannelse