Tip os log ind
Foto: Adobe Stock Photo

Gamer eller en gambler?

Foredrag og dialog om faldgruber i forbindelse med gambling i computerspil
17. oktober 2019, 07.53

Ikast Der står ord som lootboxes og skins på dagsordenen, når Ikast Bibliotek åbner dørene tirsdag 22. oktober for et arrangement med fokus på gambling i gamingverdenen.

Spiller man computerspil i dag, er penge med til at forstørre spiloplevelsen for eksempel ved køb af skins som i Fortnite og decideret gambling i form af lootboxes i FIFA og Counterstrike.

Målgruppen for nogle af disse spil er børn og teenagere.


Forældrene er på udebane

- Vi oplever en øget kontakt fra forældre, som oplever, at de er på udebane når det gælder unges computerspil. Især er det svært ved at skelne mellem gaming - altså det at spille et computerspil - og gambling. Og her er det især gamblingen der volder problemer. Ofte gælder det køb af de såkaldte lootboxes, der som udgangspunkt ikke reguleres i spilleloven. Dermed er det i høj grad op til forældrene selv at sætte sig ind i, hvilke computerspil ens børn spiller og få en snak om sund adfærd, når man gamer. Vi vil gerne hjælpe forældre med at blive bedre til at tage den snak med deres børn og give tips til, om de skal give deres børn lov til at købe de forskellige skins og lære dem at forholde sig hvornår lootboxes bliver gambling i stedet for gaming, fortæller forebyggelseskonsulent, Tina Langerskov Buchhave, fra Center for Ludomani, i en pressemeddelelse.

I oplægget vil forældre og pårørende blive klædt på til at forstå computerspillenes forretningsmodeller, til at kende forskellen på gaming og gambling samt hvilke konsekvenser det kan have for unge at begynde at gamble. Til sidst vil de få nogle gode råd med vejen til, hvordan de kan skabe de bedste forhold omkring gaming og gambling i deres hverdag. Oplægget bliver afviklet af en oplægsholder fra Center for Ludomani.

Foredraget har fri entré, men billet kræves


Ordet er dit



Mere Kultur