Tip os log ind
Aftener og weekender er også blevet brugt, når kommunens medarbejdere har ringet

»Godaften - du mangler at betale ejendomsskat«

50 timers arbejde ved telefonen har givet aftaler for over 600.000
16. december 2015, 10.02

IKAST-BRande "Godaften, det er fra kommunen, du mangler at betale ejendomsskat"

Sådan lyder opkaldet, som nogle af borgerne i Ikast-Brande Kommune har fået i november. Og det virker. Et forsøg har på under en måned fået flere hundrede tusinder kroner hjem til kommunekassen. Gennem 50 timers arbejde via telefonen blev der indgået aftaler for over 600.000 kroner.

Et opkald fra kommunen er nok ikke ligefrem dét, folk går og håber på. Slet ikke når det handler om, at der mangler at blive indbetalt ejendomsskat. Alligevel har det generelt været en positiv oplevelse for kommunens medarbejdere at minde folk om den manglende skat via telefonen.

Efter SKAT den 8. september stoppede med al inddrivelse af gæld, har Ikast-Brande Kommunes betalingskontor i perioden den 9. november til 3. december forsøgt selv at inddrive kommunal gæld.

Borgmester Carsten Kissmeyer finder resultatet af forsøget interessant:

- Forsøgsordningen viser med stor tydelighed, at en ekstra indsats på dette område bærer frugt. Mange borgere opfatter det faktisk som en god service at blive mindet om den manglende betaling, for alternativet kan i værste fald betyde tvangsauktion, siger borgmesteren.


Skyldnere betaler

Indsatsen har været koncentreret om inddrivelse af ejendomsskatte-restancer for 2014 og 2015. To medarbejdere har brugt 50 timer på at ringe til borgere, som mangler at indbetale ejendomsskat. Kontakten til skyldnerne er foregået mellem kl. 15.30 og 20 på hverdage samt i weekenderne.

Ud af 174 skyldnere, er det lykkedes at indgå aftaler med 115. For 32 skyldneres vedkommende er det ikke lykkedes at finde deres telefonnummer, og for 27 restanters vedkommende er det ikke lykkedes at indgå en aftale - fordi det ikke har været muligt at få telefonisk kontakt med dem.

Der er indgået aftaler for 655.254,82 kr. heraf er 203.510 kr. betalt.


Folk er til at snakke med

Medarbejdernes erfaringer fra forsøget viser, at borgerne er til at tale med ved den personlige henvendelse - også selvom det er SKAT, der har midlerne til at f.eks. foretage lønindeholdelse eller modregne i overskydende skat. Henvendelserne har også haft en oplysende effekt, fordi nogle overser, at de opkræves via e-boks. Borgerne har generelt været positive over henvendelserne og tilkendegivet, at de er glade for, at de er blevet ledt på rette betalingsvej.


Ordet er dit