Tip os log ind
Elever fra Hestlund efterskole kan fra foråret 2019 ikke længere taget bussen, når de skal hjem på weekend.
Foto: Laila Kempel

Hestlund efterskole kobles af den kollektive trafik

De 82 elever på Hestlund Efterskole er for alvor ladet i stikken, når rute 77 lukker
21. november 2018, 10.01

BUSLUKNING Man kan vælge at være blind passager i den kollektive trafik, men de 82 elever på Hestlund efterskole kan fra april 2019 slet ikke få lov til at købe en billet.

Her bliver de nemlig helt koblet af den kolletive trafik når Region Midtjylland lukker busrute 77, som led i en større spareøvelse i den kollektive trafik.

Begrundelsen er, at der findes andre muligheder for kollektiv trafik på den strækningen bussen kører.

Men den holder så ikke helt for Bording Kirkeby, der bliver helt uden daglig regional busforbindelse

Bussen på rute 77 tager nemlig en lille rundtur omkring Bording Kirkeby, når den kører fra Bording mod Ikast. Og det er landsbyens eneste mulighed for at komme til Ikast eller Bording for at handle, komme til tandlæge, eller læge, hvis de ikke har egen bil.

Der kører godt nok en gratis kommunal skolebus, men kun på skoledage og tilpasset skolernes ringetider.

Beslutningen kommer til at ramme Bording Kirkeby og Hestlund efterskole meget hårdt, og i øjeblikket er forstander på Hestlund efterskole, Johannes Pedersen i vildrede om, hvad fremtiden bringer

- Jeg bliver nødt til at kontakte kommunen og finde en løsning. Vi skal sikre, at vores elever kan komme til og fra skolen. Skolens elever bruger bussen dagligt, når de tager til Ikast eller Bording for at købe ind. Vi har elever fra København og Sjælland, som tager bussen, når de skal på weekend. Deres forældre kommer ikke bare lige forbi og henter deres børn, siger Johannes Pedersen bekymret

Skolen bruger også bussen i weekenden.

- Hvis vi beslutter at tage i svømmehallen eller på museum, så er det bussen vi bruger. Selvom det måske lyder usandsynligt, så har vi altså også elever fra familier uden bil i hustanden, siger forstander Johannes Pedersen.

Han står derfor overfor en stor udfordring, når rute 77 lukker ned til foråret.

Han forstår ikke, hvorfor de ikke er blevet direkte informeret eller hørt i sagen, da flere af afgangene på ruten er korrigeret, så det matcher skolens behov.

- Vi plejer at have et fint samarbejde med regionen og Midttrafik, så det kommer lidt bag på mig, at beslutningen allerede er taget. Det er eleverne, der kommer til at betale prisen. Skal vi finde alternative løsninger med private aktører, så har vi kun et sted at hente pengene, og det er hos vores elever, siger Johannes Pedersen.

Hos kommunen er der nemlig ikke udsigt til hjælp.

Ikast-Brandes borgmester Ib Lauritsen (V) har ikke en stor pose penge at hive ud af de i forvejen reducerede budgetter.

- Rute 77 er regionens rute. Det er en historisk og gammel rute, der har været der altid. Men nu er det slut, beklager Ikast-Brande borgmesteren, der i øvrigt selv har bopæl tæt på Bording Kirkeby.

- Vi har holdt møde og været til konferencer, men beslutningen er taget. Regionens virkelighed er, at der skal spares 60 millioner kroner. Og det koster rute 77. Der findes muligheder for flexture. Besparelsen har byrådets bevågenhed, men vi har ikke midler til at hjælpe private skoler. Vi forsøger med vores kommunale busruter at tilgodese folkeskolerne og de øvrige uddannelser, fastlår borgmesteren i Ikast-Brande.


Ordet er dit



Mere Politik