Tip os log ind
  • 1/: Hverken Anna Frederiksen på violin eller Marie Bak Kristensen på harpe har prøvet at spille deres instrumenter før. Men er meget optaget og engageret i Hestlund Efterskoles teaterkoncert: Alle skuffer over tid.
    Foto: Flemming Hansen
  • 1/: Hestlund efterskole råder over et sandt slaraffenland af instrumenter, der alle luftes i deres nye teaterkoncert, der skal på turne i flere jyske kirke.?
    Foto: Flemming Hansen
  • 1/: I Pink Floyds: Breathe er alle 24 elever på musiklinjen i aktion med hver sit instrument.? Foto; Flemming Hansen

Hestlund-elever klar til teaterkoncerter i kirker

Musikeleverne på Hestlund Efterskole øver intenst til teaterkoncerten: Alle skuffer over tid
29. november 2019, 14.45

HESTLUND Tyve teenagere pakket sammen i et kælderlokale er nærmest opskriften på succes. Hvis man så samtidig udstyrer dem med hver sit instrument, så er humøret højt og stemningen i top.

Selvom der skal øves og prøves.

Eleverne på Hestlund Efterskoles musiklinje har travlt i øjeblikket. En teaterkoncert i en række jyske byer skal finpudses.

I aften spilles der i Aulum, og så er det først efter jul, at det igen går løs i henholdvis Vildbjerg-, Grindsted- og Hørup Kirker, efter premieren på hjemmebane i Bording Kirke tirsdag aften.

Med titlen »Alle skuffer over tid« tager eleverne udgangspunkt i en sang fra det populære band Minds of 99.


Rammerne sat

Skolens to undervisere Henriette Storbjerg Larsen og Per-Arnt Fought har afstukket rammen, som eleverne efterfølgende har fået til opgave at udfylde med drama, skuespil og en lang række andre, primært danske sange.

Rundt i lokalet plinges og truttes, bimles og bamles der på de mange forskellige instrumenter, indtil den skæggede mand i den sorte Gibson-t-shirt Per-Arnt Fought forsøger at trænge igennem: Giv mig et A.

Og så bliver der stille indtil et lille klimpt fra klaveret trænger igennem stilheden og sætter tonen A.

Gennem flere måneder har eleverne forberedt sig og øvet dele af koncerten, som for alvor skal stykkes sammen til en helhed.


Dansk musik

Titlen på stykket kobles ind i helheden med musik fra både Rasmus Seebach, Nephew, Alberte, Kesi og Noah.

En enkelt udenlandsk sang har sneget sig ind: Pink Floyds' Breathe.

Et nummer som Per-Arnt Fought er vild med og derfor gerne vil have med i stykket. Det er også det nummer, hvor eleverne alle er med på én gang.

Det er også her, at skolens varierede samling af instrumenter er i spil. Fra den lille harpe til klokkespil, lab-steel, til trommer, klaver, bas, guitar og banjo.

- Jeg ved godt, at det er længe siden, vi sidst har øvet den. Men prøv at tage chancen og bare kom ind, der hvor du tror, du skal ind, siger Per-Arnt Fought og forsøger at få sammenspillet til at fungere samtidig med, at en streng strammes op og klokkespillet får nyt slagtøj.


Kaffepause

- Stik lige op på lærerværelset og hent de nye køller. De der lyder forfærdeligt, siger han og sender en af eleverne af sted på løbetur.

I et lille aflukke går orkestrets eneste blæser-elev ind med underviser Henriette Storbjerg Larsen får at få finjusteret de blanke trut.

Og så midt i det hele bliver det tid til eftermiddagspause, og alle går i spisesalen, hvor Anne Frederiksen Møldrup og Marie Bak Kristensen fra Brædstrup har tid til at fortælle lidt mere om projektet.

- Mange unge har en facade, men har bag ved den lidt svært ved at finde ud, hvem de reelt er. Alle skuffer over tid, men hos Gud er der altid tilgivelse, og han skuffer aldrig, fortæller de to piger.

Udgangspunktet for teaterkoncertens budskab er også et forsøg på at modsige en anden dansk kunstner Medina, der i en tv-udsendelse siger: Når det hele ramler, så er der kun én selv til at gøre noget ved det.

Det har eleverne på Hestlund Efterskole en anden holdning.


Du er ikke alene

- Kirken har et andet budskab, for er man klar til at tage imod lyset, så behøver man ikke stå alene, siger Henriette Storbjerg Larsen og får anerkendende nik fra de to elever.

Udover at deltage aktivt i teaterkoncerten har de to piger også spillet en aktiv rolle i kostumeafdelingen, hvor der også er travlt med at få de sidste brikker på plads.

- Og pigerne er det gode eksempel på, at vi som undervisere kan have mange gode ideer og intetioner. Men det bliver kun til noget, fordi eleverne løber med og byder aktivt ind med hver deres kompetence, siger Henriette Storbjerg Larsen.


Ordet er dit



Mere Ungt nyt