Tip os log ind
Borgmester Ib Lauritsen (V) mener, at Ikast-Brande Kommune er guld vær for Danmark.
Foto: Jan Anderschou

Ikast-Brande Kommune er guld værd for Danmark

19. september 2018, 10.55

Kommunen Borgmester Ib Lauritsen (V) kalder Ikast-Brande for Danmarks erhvervskommune.

Det er her tingene sker.

For eksempel har kommunen hele ni gange så høj netto eksport værdi, som landsgennemsnittet.

Vi taler produktion og arbejdspladser, mange arbejdspladser.

- Ikast-Brande Kommune står på fire erhvervs-ben, siger borgmesteren og nævner tekstilindustrien, der stadig er ganske stor, fødevareindustrien, ikke mindst Green Tech industrien og store leverandører indenfor byggesektoren.

- Alle disse erhvervsgrene er drivkraften i kommunens produktivitet, og de tiltrækker en række underleverandører, herunder også nye high tech virksomheder. Det gør Ikast-Brande Kommune til en attraktiv kommune for borgerne og tiltrækker også en del pendlere udefra.


Hvorfor satser kommunen ikke på borgerne?

Borgmesteren møder jævnligt spørgsmålet, hvorfor Ikast-Brande Kommune åbenbart satser så meget på erhvervslivet og mindre på borgerne.

Han kan godt forstå, at borgerne umiddelbart godt kan få det indtryk, men historien er egentlig meget simpel - og også god:

- Der er ingen konflikt mellem borgerservice og erhvervsservice, siger Ib Lauritsen.

- Mange tror vi investerer i at profilere os i den årlige dyst om at være den bedste erhvervskommune, men det gør vi ikke. Det er helt gratis, faktisk tjener vi penge på det.

Det er kun indenfor erhversklimaet, der findes en måling, som hvert år varetages af organisationen Dansk Industri.

Desværre findes der ikke en tilsvarende måling på borgerservice.

- Havde vi haft en sådan måling er jeg overbevist om, at vi også her ligger rigtigt godt.


Det handler om kultur

Borgmesteren er ikke i tvivl om hvordan resultaterne skabes.

- Kommunens medarbejdere har en serviceminded tilgang til arbejdet. Det gennemstrømmer hele organisationen, og det kan mærkes, når man henvender sig for at få løst en opgave, uanset om man er borger eller virksomhed.

Borgmesteren er godt klar over, at borgerne ikke altid kan få opfyldt deres ønsker, og måske ikke ser kommunen som serviceminded.

- Som kommune har vi nogle rammer, vi skal arbejde indenfor, men det gør vi bedst muligt.

- Samtidigt er det helt klart i borgernes interesse, at vi har det gode erhvervsklima. Tilfredse virksomheder bliver i kommunen og dermed har vi arbejdspladser til borgerne. Så også på denne måde kan vi sige, at et godt resultat i DI's årlige undersøgelse, er udtryk for god borgerservice.


Skal kommunen være nummer et til næste år?

- Det vil jeg da håbe, men det er ikke noget, vi vil gøre en særlig indsats for. Vi vil blive ved med at yde god service for både borgere og erhvervsliv, så tror vi på det kommer af sig selv, slutter borgmesteren.


Ordet er dit



Mere Ikast-Brande kommune