Tip os log ind
  • 1/: Lisbeth Eugine Christensen forklarede de besøgende om sit arbejde.
  • 1/: Lilian Munk Rösing fortalte levende om sine indtryk af udstillingen.
  • 1/: De to kunstnere, Lisbeth Eugine Christensen, Esben Klemann sammen med lektor Lilian Munk Rösing.
  • 1/: Udsigten gennem en af Klemanns værker.
  • 1/:
  • 1/: Lisbeth Eugine Christensen forklarede de besøgende om sit arbejde.

Knibske malerier og tung afspærring

Kunstpakhusets første udstilling i 2016 flytter grænser - men lader sig ikke så let flytte
20. januar 2016, 09.18

IKAST Knibske billeder og flirt med brønddæksler og afspærrings-klodser.

Jo retorikken og symbolsproget var i front, da Lilian Munk Rösing, lektor og litteraturkritiker, stod for åbningen af Kunstpakhusets første udstilling i 2016.

Kant til Kant, kalder kunstnerisk leder Bente Jensen udstillingen, der kan ses frem til den 28. februar, og som byder på en spændende kombination af malerier og skulpturer.

Som Lilian Munk Rösing udtrykte det i sin tale: - Der er skabt et ganske særligt rum i Ikast, som vi er så privilegerede at kunne beskue i et stykke tid.

Den ene af de to kunstnere er Lisbeth Eugenie Christensen, som med sine malerier giver »en illusion af noget tre-dimensionalt«, som lektoren udtrykte det.

- De er abstrakte og bestræber sig på at give beskueren en slags dybde. Det er som om de gerne vil ud i rummet, men samtidig udtrykker de en knibskhed, der insisterer på at blive på væggene.

Lilian Munk Rösing omtalte også Esben Klemanns monumentale betonværker, der er som taget ud af en virkelighed i det offentlige rum med brønddæksler, afspærringskloder og trapper.

Klemann havde arbejdet den halve nat, for at de ofte 200-300 kilo tunge på plads i Kunstpakhuset, og der stod de så solidt på gulvet - at det endda var tilladt at sidde og stå på dem. Hvis man ønskede at gøre forsøget.

- Esben Klemann flirter med det offentlige rum og kan finde på at byde gulvbelægninger op til dans. Det er som om fliserne har fået gødning og skyder i vejret, lød det i de flotte vendinger, som kun en kunstkender, der ved noget om kunst, kan anvende.

Det er absolut en udstilling, som er et besøg værd.

Ferniseringen lørdag havde omkring 100 gæster.






Ordet er dit