Tip os log ind
Fra venstre ses bestyrelsesmedlem i Kunstpakhuset Elin Juhl Nielse, i midten formand for venneforeningen Anette Juhl Ternholt og formand Ole Søndergaard. ?
Foto: Henrik Ole Jensen

Kunstpakhuset ser fremad med kendte og lokale ansigter

Efter at have stået lidt i stampe i en årrække ser Kunstpakhuset nu fremad og har allieret sig med to erhvervsmænd
23. marts 2019, 08.36

Ikast I påsken 2007 åbnede den selvejende institution Kunstpakhuset i Ikast. Den første tid gik godt, og lokale sponsorer var flittige til at gå ind og støtte huset ved blandt andet at forpligte sig til at købe kunst for et aftalt beløb. Efter nogle hårde år med både finanskrise og dødsfald blandt Kunstpakhusets to tidligere formænd ser man nu fremad igen. I efteråret 2017 blev en god ven af huset - Ole Søndergaard indsat som ny formand - og efterfølgende ventede en tid, hvor Kunstpakhuset har forsøgt at genopfinde sig selv. Nu har Kunstpakhuset desuden gentænkt sponsorkonceptet og fremover bliver direktøren i Niebuhr Gears, Rasmus Niebuhr, ansigt udadtil sammen med Christian Flensborg, som er filialdirektør i den Jyske Sparekasse i Ikast.


Kunstpakhuset 2.0

Tiden er dermed spolet frem til nutiden. Vi befinder os på en regnvåd onsdag i marts med udsigt over banelegemet.

Kunstpakhuset har med egne ord nu forsøgt at genopfinde sig selv, og resultaterne deraf kan allerede ses. Således mødte cirka 200 mennesker op til fernisering forrige weekend.

Til stede denne morgen er bestyrelsesmedlem Elin Juhl Nielsen, formand Ole Søndergaard samt kunstnerisk leder Bente Jensen. Derudover er Elin Juhl Nielsens datter og formand for venneforeningen, Anette Juhl Ternholt, også mødt ind til en snak om fremtiden og om at være en selvejende kunstinstitution anno 2019.

Kunstpakhuset får nu støtte fra Statens Kunstfond, hvilket er en stor fordel og et kvalitetsstempel, som Bente Jensen understreger.

- Men det dækker ikke finansieringen af den daglige drift, så vi har lavet en konkret og ny ændring i måden, vi går til de lokale og potentielle sponsorer, forklarer Elin Juhl Nielsen.

Ole Søndergaard nikker og supplerer:

- Der er derudover sket det, at vi har forsøgt at gentænke fundamentet i huset, hvor vi blandt andet har kigget på vores sponsorstrategi. Nu er man ikke bundet til at købe kunst, som man kunne være i begyndelsen. Vi har lavet nogle andre modeller, hvor man som sponsor også får andre fordele. Vi har nogle rigtig gode rammer, hvor der eksempelvis er mulighed for at holde personalearrangementer i andre omgivelser, siger Ole Søndergaard og understreger igen, at der som sponsor i Kunstpakhuset i dag ikke er nogle forpligtelser.

- Det er vigtigt, at erhvervslivet og byen bakker op. Rent publikumsmæssigt ser vi, at vi er ret populære, og at Statens Kunstfond anerkender os, giver os som sagt også et kvalitetsstempel. Og så skal man huske, at kunst på ingen måde er elitært eller for en udvalgt samfundsgruppe. Det er for alle.

- Og det koster intet at lade sig begejstre, supplerer Bente Jensen med et smil. Nu håber Kunstpakhuset på en god og stabil fremtid.


Ordet er dit



Mere Kultur