Tip os log ind
  • 1/: Fra mødet med bestyrelsen, hvor Svend Erik Schmidt blev ansat. Fra venstre Palle Høj (næstformand), Claus Berthelsen, Ole Thiel, Svend Erik Schmidt, forstander Torben Østergaard, byrådsmedlem Annette Mosegaard, formand Poul Færch, Kurt Ravn og direktør i FC Midtjylland, Claus Steinlein, Peter O. Sørensen, Torben Henriksen
  • 1/: Svend Erik Schmidt - kom til ISI som konsulent for at fortælle om sine ideer. Kort efter var han ansat!

»Ligninger kan også læres på en fodboldbane ...«

Lederen af den kommende friskole, Svend Erik Schmidt, brænder efter at starte i det nye job
10. januar 2019, 16.48

FRISKOLE Han er lidt af en nørd, når det gælder om, at få alle børn til at lære i skolen - med sine egne ord.

Uddannet lærer, med en masse teori fyldt på igennem efteruddannelser i Danmark, Sverige og USA. Har arbejdet som lærer i 10 år og leder i fem år, inden han blev selvstændig konsulent.

Driver sit eget enmands-konsulent firma med foredrag og opgaver for Undervisningsministeriet.

Kodeordet er »læringsstile« - og så vil mange med rødder i undervisningsverdenen vide, at vi taler om Svend Erik Schmidt.

Manden der for nogle år siden blev landskendt fra TV2-serien: "SKOLEN - verdensklasse på 100 dage" - et projekt, der løftede Gauerslund Skole ved Vejle op i blandt de bedste skoler i Danmark og som har sat en ny standard for skoleudvikling i Danmark. Og manden der har været med til at skabe Løkkefondens drengeakademi og det pædagogiske grundlag i Mentor Danmark.

En mand der er optaget af og brænder for at finde ind til det enkelte barns mulighed for at ... lære.

Fra 1. august kan han så føje leder af ISI's kommende friskole, Guldminen, til sit CV.

Og det glæder han sig umådeligt til, fremgår det af en samtale over biltelefonen. Svend Erik er en travl herre med mange foredrag og projekter i kalenderen de kommende uger, inden forberedelsen af Guldminen i samarbejde med forskellige arbejdsgrupper og kommende undervisere intensiveres.

Hans netværk af anerkendte forskere fra hele Skandinavien og hans teorier og praktiske erfaringer med læringsstile har gjort ham til et efterspurgt konsulentemne.

Fakta:

Svend Erik Schmidt:

Er manden bag TV2-serien: "SKOLEN - verdensklasse på 100 dage" - et projekt, der løftede Gauerslund Skole ved Vejle op i blandt de bedste skoler i Danmark og som sætter en ny standard for skoleudvikling i Danmark.

Læringsstilsekspert og faglig konsulent og idémand bag TV2-serien PLAN B. Svend Erik Schmidt har skrevet flere bøger og artikler om mange måder at lære på.

Han er en ofte benyttet foredragsholder i såvel den offentlige som den private sektor.

Medstifter af Center for Innovativ Læring.

Uddannet lærer. Stammer fra MMMM og bor i Billlund.


Startede som konsulent - endte med at blive ansat

Det var da også i den sammenhæng, at han første gang stiftede bekendtskab med ISI og planerne om en friskole.

- Jeg har altid været fan af FC Midtjylland, og blev glad, da arbejdsgruppen på ISI og FCM bad mig komme og tømme hjernen for alle mine ideer. Jeg havde et power point oplæg med. Men jeg fik aldrig tændt computeren. Der gik timer med berigende dialog. Så meget energi var der mellem os, fortæller Svend Erik Schmidt, der fra at være konsulent pludselig så sig selv som den person, ISI og FC Midtjylland ville have som leder af friskolen.

- Som konsulent ser man sjældent resultatet af ens arbejde på den lange bane. Jeg vil gerne være med til at skabe noget nyt, noget unikt og omsætte alle mine ideer om læringsstile ud i et skoleprojekt, med mig selv i spidsen. Og det verdensklassemiljø, de er ved at skabe i Ikast, vil jeg vildt gerne stå i spidsen for.


Tre stærke spillere

Svend Erik Schmidt hæfter sig specielt ved de tre stærke spillere, der sammen kan skabe det, han helt bevidst kalder et verdensklassemiljø. Det er nemlig ikke set andre steder i Europa før nu.

- ISI står som eksponent for en god sportsånd og rigtig mange gode værdier og ideer. Her lærer man at være vedholdende, at skulle yde noget i gymnastiksalen eller ude på banen. Man lærer at det kræver knofedt og træning for at blive god til noget. Og at man ad den vej også kan blive god til at løse ligninger, være en aktiv spiller i fællesskabet og blive et helt menneske.

- Det andet stærke element er FCM's high performance, det enormt ambitiøse talentarbejde og ikke at forglemme direktør Claus Steinleins kongstanke om at skabe verdens bedste spillere. De to ting kombineret med mine ideer om og dokumenterbare værktøjer omkring læringsstile, hvor man finder ind til den vej, det enkelte barn lærer optimalt på, er en stærk syntese, som jeg tror giver resultater.


Lærer også at læse og regne

Svend Erik Schmidt understreger med fed lydskrift, at friskolen også er et sted, man lærer at læse og regne.

- Jeg sidder med næsen begravet i friskoleloven. Vi vil sikre os, at børnene som minimum når de faglige mål som i folkeskolen. Og derfra skruer vi mere op for ambitionerne. Blandt andet ved at bringe meget bevægelse ind. Al forskning viser, at hvis man lærer børnene at bevæge sig, får gjort dem til dygtige grundatleter, så kan de også blive rigtig gode til fodbold eller håndbold, eller for den sags skyld andre sportsgrene. Men vigtigst af alt - de kan blive gode verdensborgere, der lærer at sætte sig nogle mål og vil bruge den energi, der skal til for forfølge de mål, siger Svend Erik Schmidt, hvis opgave i den kommende tid i et tæt samarbejde med ISI og FCM bliver at få sammensat et team, som dels brænder for idræt, dels er tydelige kommunikatører og dels kan det med læringsstile. Matematik kan også læres med sportsøjet på - som han siger.


Hvad er læringsstile?

Og hvad er de der læringsstile så for noget?

- Vi ved fra forskning, at alle mennesker har foretrukne måder at lære på. Nogen ved at få det fortalt, andre ved at læse. De to læringsstile når den traditionelle folkeskole til fulde. Der er også nogen, der lærer bedst ved at bevæge sig imens. Eksempelvis at løse ligninger ved at flytte rundt på bolde og spande på en bane. Vi har mange børn med krudt i bagdelen, som ofte får at vide, at de skal sidde stille, så de kan lære noget, men som langt nemmere kunne lære ligninger med høj puls, siger lederen af den nye friskole, som er medforfatter til en bog med 500 ideer til, hvordan man lærer eksempelvis matematik på en bane med kegler, tøndebånd og bolde.


Guldklumperne

Og kan der så komme verdensklasses fod- og håndboldspillere ud af det - som er en af ambitionerne?

- Hvis guldklumperne, som jeg gerne vil kalde eleverne, får det optimale læringsmiljø, hvis de udvikles til gode grundatleter, hvis de snuser til high performance og eliten i en professionel klub, hvis de lærer at sætte sig nogle mål, og hvis vi når derhen, hvor de løber rundt på banen og glæder sig til matematik - så ja, tror jeg på, at vi får skabt et verdensklassemiljø, hvor sandsynligheden for at få lavet de bedste spillere er meget stor.

- ISI og FCM har i den grad imponeret mig. Her ligger værdierne ikke i en skuffe. De udleves. Man kan mærke det. Så jeg glæder mig til jobbet og til at møde de mange forældre til de kommende infomøder.


Ordet er dit



Mere Ikast