Tip os log ind
Kaj T. Braüner mener, at det er et job at søge job foto privat

Lokal marketingmand markedsfører sig selv som et produkt

45-årige Kaj T. Braüner fra Ikast har ingen problemer med at sige, at han snart er ledig
14. april 2017, 07.56

LEDIG 45-årige Kaj T. Braüner er blevet opsagt i sit job.

Stillingen blev nedlagt og ressourcerne omfordelt.

Det var den besked, han modtog, da han fik den overraskende melding.

- Mens andre holder det for sig selv, så har jeg valgt en anden strategi med at være åben om det helt fra begyndelsen. Jeg tror på, den er den bedste strategi for mig, siger Kaj T. Braüner.

Han ved godt, at jobbene ikke falder ned fra himlen, med mindre man selv gør en indsats.

- Det er som ved markedsføringen af et produkt. Branding og kendskab er vigtigt, før dine potentielle kunder vil købe dit produkt, siger han og vælger at se sine egne kompetencer som en vare. Selvom han selv er på udkig, så vælger han alligevel at dele ud af de gode råd til, hvordan man kan gribe en jobansøgning an.


Gode råd

- Mine råd er, at man skal huske at være modtagerorienteret og ikke afsenderorienteret. Man skal allerede i sine formuleringer tænke på, hvad udbyttet er for arbejdsgiveren. Jeg har fået mange gode kommentarer på at lave en video, som ligger på YouTube. Brug sociale medier, både LinkedIn og Facebook. Her hjælper mit netværk mig med at like og dele, så budskabet bliver spredt, men de hjælper mig også med at være »lyttepost« og gøre mig opmærksom på de stillinger, som kunne være relevant for mig, siger Kaj T. Braüner.

Mange stillinger bliver opslået på LinkedIn.

- Det var en klar strategi at udvide mine forbindelser fra få hundreder til over tusinde. Man kan bruge andres anbefalinger - ligesom man kan bruge casemarkedsføring til at afsætte et produkt eller en serviceydelse. Jeg véd, hvor meget anbefalinger betyder for en virksomhed, da jeg har arbejdet meget med »member-get member-koncepter« med stor succes. Når man søger job, er det også en oplagt løsning at bruge netværk og andre anbefalinger. En "sidegevinst" af mine LinkedIn-opslag er også, at jeg er blevet sponsorrådgiver for en potentiel DTC-racerkører. Indtil videre på frivillig basis, siger Kaj T. Braüner.


Få styr på CV'et

Han opfordrer andre ledige til at få styr på, hvordan de får lavet et ordentlig CV - og læse jobopslagene ordentlig igennem, inden man sender sin ansøgning af sted, så den er tilrettet til jobbeskrivelsen

- Tyngden i ansøgningen kan blandt andet være nogle bullets, hvor man fortæller om sine kompetencer set i sammenhæng med jobopslaget, og i slutningen »slår du lige et slag med halen«, hvor du opfordrer læseren til at indkalde dig til en samtale, så du kan fortælle mere om de ting, du kan gøre for virksomheden. Tænk udelukkende ansøgninger som adgangsbilletten til at komme til en jobsamtale, siger han.


Skille sig ud fra mængden

Og her handler det om at skille sig ud fra mængden. Med flere hundrede ansøgere, så kan det være svært at differentiere sig. Kaj T. Braüner anbefaler, at man følger op uden at blive for pågående.

Han er selv blevet fritstillet for at koncentrere sig hundrede procent om sin jobansøgning

- Jeg har tre måneder arbejdet sideløbende med at skulle søge job. Og det er for svært. Det er nemlig også et job at søge job, understreger han.

Som marketingkoordinator med projektledelses-ansvar har han valgt at se på sig selv som et produkt, der skal markedsføres og sælges.

Kaj T. Braüners kompetencer og det, han gerne vil arbejde med fremadrettet, er:

- Strategi, planlægning og eksekvering af marketingkampagner på tværs af medier (TV, radio, print, outdoor og online)

- Tæt samarbejde med eksterne bureauer

- Forhandling og aktivering af sponsorater

- Planlægning af messedeltagelse

- Indkøb af medier, merchandise og profiltøj

- Member-get-member koncepter

Det kunne f.eks. være en stilling som marketingkonsulent eller marketingansvarlig.


Fem gode råd

- Jeg tror, at mange kunne sælge sig selv meget bedre, hvis de så på sig selv som en vare, siger Kaj Braüner, der har fem gode råd til andre, der søger job:

. Tænk dig selv som et produkt

. Få styr på din ansøgning og dit CV

. Vær modtagerorienteret i al din kommunikation

. Brug sociale medier og netværk

. Vær vedholdende og tålmodig - det skal nok lykkes


Ordet er dit