Tip os log ind
  • 1/: Ocean Textile Groups eksportchef Per Nielsen og direktør Henrik Bernth på lageret, hvor den nye produktlinje Pure Ocean har fået sine egne hylder.
    Foto: Laila Kempel
  • 1/:
    Foto: Laila Kempel

Lokal virksomhed bruger 25 plastflasker til regnfrakke

Ocean Textile Group forventer, at de private forbrugere er klar til at betale merprisen for at hjælpe miljøet
20. juni 2019, 07.43

Verdensmål Når regntøjsproducenten Ocean Textile Group med domicil i HI-Park lige udenfor Ikast-Brandes Kommunes kommunegrænse sælger en af sine allernyeste regnfrakker, så er der masser af genanvendt emballage i jakken.

I jakken gemmer sig cirka 25 plastikflasker, som er omdannet til polyester, der bruges som for i jakkerne.

Produktlinjen Pure Ocean refererer til virksomhedens første forsøg på at være med på klimabølgen og leve op til FN's Verdensmål om Livet i havet.

- Der er fem store plastiksupper i verdenshavene. Det kan godt være, at vi som danskere tror, vi kan sidde og pudse glorien og sige, at det jo ikke er os, der har forårsaget forureningen, der arealmæssigt matcher hele det afrikanske kontinent - hvis man samler de fem »supper«. Men det er jo havstrømmene, der får det hele til at samle sig, så vi kan ikke sige os fri for, at vores affald også havner langt ude på det store ocean. Derfor har vi også et ansvar, siger eksportchef Per Nielsen om baggrunden for, at virksomheden bevæger sig ind på et nyt område.

Udfordringen er, at slutproduktet i Pure Ocean-serien er dyrere end virksomhedens traditionelle produkter, der primært henvender sig til erhvervskunder.

- Vi har valgt at bevæge os ind i en mere modepræget udvikling og henvender os med dette produkt til den private forbruger, der er moden til at betale merprisen, siger Per Nielsen.

Pure Ocean indeholder omkring 67 procent genanvendeligt materiale og har en pris, der er omkring 25 procent højere.

- Alle skal starte et sted, hvis vi skal rykke os på verdensplan. Vi har taget de første spæde skridt, og hvis alle små virksomheder gør det, så skubber vi til udviklingen og vil i den sidste ende også presse de store til at ændre retning, siger Per Nielsen.

Mange virksomheder arbejder med at højne kvaliteten og certificeringen - og her er det vigtigt, at man også kan dokumentere, at man arbejder med Verdensmålene ind i dagligdagen, vurderer Per Nielsen, som håber, at Pure Ocean bliver attraktiv for specielt erhvervskunderne.

Pure Ocean lancerer i første omgang en dameregnjakke i tre forskellige farver - gul, grøn og sort. En herrejakke i grøn og sort samt unisex regnbukser i sort.


Ordet er dit



Mere Ikast