Tip os log ind
Lotte Stoltenborg

Man kan ikke både blæse og have mel i munden

27. maj 2018, 11.48

LÆSERBREV Ofte er det sådan, at kvantitet ikke nødvendigvis giver kvalitet - så når du, Kasper Pauli, i dit læserbrev hylder de understøttende timer, og dermed står fast på, at §16b ikke er en ekstra hjælp, men at den udhuler de understøttende ressourcer, må jeg fortælle dig, at sådan er virkeligheden ikke.

Fælleslisten vil gerne, at vi én gang for alle fik sat os rundt om bordet og fik gennemdiskuteret hvilke pædagogiske muligheder vores skoler i Ikast-Brande kommune kunne have glæde af. Hvis vi vil leve op til vores motto "at vi finder løsninger sammen", så er det nu - vi skal dialog med skolerne. Sammen skal vi slå nogle streger og udvikle nye og bedre retninger, som vores folkeskole kan være i.

I dag underviser vi ud fra minimumstallet. Vi har ikke mange muligheder for at løfte undervisningstimerne. I stedet ruller den ene besparelse ind over skolerne efter den anden, hvilket bestemt ikke løfter klasserne eller støtter op om inklusion.

De understøttende timer er tænkt til at styrke eleverne i deres sociale såvel som faglige udvikling. I praksis læses de understøttende timer i klasseregi - som studie- og bevægelsestid. Drømmen var flere hænder, delehold, samarbejde mellem lærer og pædagog. Det er der nærmest ikke økonomi til.

Der er jo en årsag til, at de fleste skoler sidste år søgte §16b - herigennem får man netop en mulighed for at tilbyde mere af det som virker: flere ressourcer ind i klassen til at understøtte læring så vel som trivsel. Det er jo disse pejlemærker reformen har målsat.

Vi bør vende os mod vores nabokommuner. Herning kommune har netop givet 21 skoler lov til at afkorte skoledagen mod at timerne bliver konverteret til 2-lærerordning - Med overskriften "Kortere men også bedre skoledage". I Ringkjøbing-Skjern har man valgt at investere flere midler i folkeskolen, hvor pengene generelt er gået til 2-lærerordning samt fokus på trivsel, faglighed og inklusion.

I stedet for at stramme rebet og sige nej til §16b - burde vi gå i dialog med skolerne, lytte og finde nye veje og nye løsninger, som ikke nødvendigvis koster mere, men blot er smartere og bedre.

Der er nu engang dem, som har fingrene nede i bolledejen, der ved, hvor skoen trykker!


Ordet er dit



Mere Debat