Tip os log ind
  • 1/: Niels Kristian Højriis Jensen har i 46 år styrt på de mange varenumre på STS Toyotas reservedelslager. Ved månedens udgang går han på pension.
    Foto: Laila Kempel
  • 1/: Niels Kristian Højriis Jensen kunne en gang alle reservedelslagerets numre udenad. Men i dag er der kommet alt for mange modeller og dimser til, at han kan have dem i hovedet.
    Foto: Laila Kempel

Pensionist af reserven trækker en streg

Niels Kristian Højriis Jensen har ved månedens udgang sidste arbejdsdag efter 46 år hos Toyota i Ikast
26. september 2019, 18.08

Ikast Han er 67 år og har som sådan været folkepensionist de seneste to år. Men jobbet som reservedelsekspert hos STS Toyota i Ikast har trukket i den trofaste midtjyde, der ikke helt var klar til at droppe arbejdslivet.

Men nu er det slut.

Når september bliver til oktober, så trækker Niels Kristian Højriis Jensen en streg i sandet og slipper reservedelslageret på Sirusvej, hvor han har været ansat de sidste 46 år.

Han har været glad for sit arbejde og kunne i princippet godt være fortsat et par år endnu og måske satse på 50 års jubilæet.

- Men nej, så ville jeg blive for gammel, siger Niels Kristian Højriis Jensen, der ved en tilfældighed endte i bilbranchen.

Som skolelev troede han, at han skulle være landmand, men et praktikophold fik ham til at ændre mening.

- Så da jeg så en annonce fra VW om, at de søgte en elev til deres reservedelslager, så søgte jeg, og jeg fik det, fortæller Niels Kristian Højriis Jensen, som sammenlagt har været i bilbrancen i 50 år.

Efter endt læretid aftjente han sin værnepligt og fik job hos Leo Vestergaard, der et par år forinden havde kastet sin kærlighed på det japanske bilmærke Toyota.

- For to år siden begyndte jeg at trappe ned. Jeg fik en fire dages uge og har siden foråret kun arbejdet tre dage om ugen. Det har været en god måde at vænne sig til helt at stoppe, siger Niels Kristian Højriis Jensen.

Gennem de mange år har arbejdet også ændret sig.

- I starten kunne man jo alle reservedelsnumre i hovedet. Men der var også færre modeller og måske også lidt færre ting under motorhjelmen, siger Niels Kristian Højriis Jensen, der på et tidspunkt havde seks kolleger.

- Vi var blandt de tre største reservedelslagre i Danmark og blev brugt af mange værksteder. Vi pakkede og sendte ud hver eneste dag til kolleger i det meste af Jylland. Men det var også før der kom et europæisk reservedelslager, der kan levere nærmest fra dag til dag. Dengang bestilte vi direkte i Japan og havde op til tre ugers leveringstid, siger Niels Kristian Højriis.

Han har en gang været i Japan, men kommer der ikke igen.

- Jeg er ikke så vild med at flyve, så jeg har det fint med at være herhjemme, siger Niels Kristian Højriis Jensen, der i flere år også kompenserede for sin ide om at blive landmand.

Han købte en lille ejendom mellem Bording og Ikast, hvor han driver jorden. I dag har han dog solgt den til sønnen, men lejer sig ind - som han siger.

Fritiden bruger han også på Ikast Motorklub, hvor han siden først i 70'erne har styret klubbens regnskab som kasserer, kun afbrudt af et par år. Niels Kristian Højriis Jensen var selv aktiv orienteringskører og var med i hele arbejdet omkring opbygningen af Nørlundbanen, der nu er fast omdrejningspunkt for klubben.

- Så måske jeg får lidt mere tid til at hjælpe til derude, eller hvem ved. Jeg har ingen faste planer om at skulle nå hverken det ene eller andet, siger pensionisten af reservedelslagret.


Ordet er dit



Mere Navne