Tip os log ind
Scenograf Sarah Sandgaard med sin scenemodel.
Foto: Privat

Scenebyggerne tog en dyb indånding

01. juni 2018, 06.31

Grease Scenograf Sarah Sandgaard præsenterede sin scenemodel til Grease ved en "Hilse på aften" i februar

Scenen er designet i en enkelt etage med en gangbro og holdt i douchede 50´er farver. Desuden er der en drejescene med 3 rum samt en stor trappe i skolegården på Rydell High Scool. I år måtte scenen endog udvides med en tilbygning som garage for den seje Greasebil, der for øvrigt blev brugt sidste år på Nyborg Voldspil.

God kommunikation mellem scenograf og scenebyggere er - som i andre af livets forhold - fantastisk vigtig, især når ideer skal omsættes til virkeligheden. Så med smil, velvilje og en smule overbærenhed lykkedes det at få flyttet et netop færdiglavet hus en meters penge uden det helt store rabalder. Det viste sig, at der på modellen ikke var taget højde for plads til skuespillernes ageren på scenen.

Sarah, der stammer fra Ikast, har mange jern i ilden. Ud over at brænde for teater og sidde i bestyrelsen for Thorning Friluftsspil, er hun lærer på Silkeborg Ungdomsskole.

Selve scenebyggeriet er snart overstået, så det driftige byggehold under ledelse af Steen Lyngsø kan sætte et punktum for de mange timers arbejde. Tilbage er at male de mange plader, som er genbrug fra tidligere år og at udføre den endelige dekoration og udsmykning. Lena Petersen er klar på den spændende og anderledes opgave. Lena er kunstmaler med atelier i Kjellerup og desuden formand for Åbne Atelierdøre. For Lena er malerarbejdet ikke blot noget, der hurtigt skal overstås. Hun lever sig i den grad ind i det og gør sig fine tanker: "At håndtere så store flader er ganske nyt for mig; men sjovt og udfordrende. Der skal være ligevægt i farverne - ganske som i et maleri".


Ordet er dit