Tip os log ind
Bus- og togstationer skal være rene og hyggelige, mener Anja Philip fra Forbrugerrådet Tænk. Er de det ikke, kan man tage et billede og sende det til rådet, der vil i dialog med myndighederne. ?Pr Foto

Stationerne tilbage på sporet

09. september 2019, 19.43

Transport De danske tog- og busstationer er med til at få både vores hverdag og vores land til at hænge sammen.

Det er på stationen, at vi venter på toget eller bussen, når vi skal på arbejde og hjem igen. Det er herfra, vi drager på besøg hos familie og venner i andre byer og landsdele, og det er fra stationen, vi rejser på ferier og weekendture. Udover at få vores hverdag og fritid til at hænge sammen kan den kollektive transport også bidrage positivt i kampen mod klimaforandringer og miljøpåvirkninger.

Desværre oplever mange passagerer, særligt uden for de større byer, at deres lokale stationer i stigende grad bliver afviklet i stedet for udviklet. Kiosker, toiletter og betjente billetsalg lukker. Der kan være langt mellem personalet, og vedligeholdelsen kan halte. Og det er svært at finde ud af, hvem man skal kontakte, hvis noget er galt, for det er forskellige parter, der har ansvaret for perron, ventesal eller gangtunnel.

En ny undersøgelse, som Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk har lavet, viser, at hver fjerde togpassager har følt sig utryg på stationen inden for det seneste halve år. Det er desværre ikke overraskende tal, når man ser på, hvilken forfatning en del af landets stationer er i.

Stationer og holdepladser betyder meget for, hvordan vi oplever vores rejse med bus, tog og metro. Hvis stationen er beskidt, slidt og tom, vil mange opleve det som utrygt at tage den kollektive transport. Og om der er et toilet, en elevator eller en parkeringsplads ved stationen, kan for nogle passagerer være afgørende for, om de overhovedet har muligheden for at vælge og bruge den kollektive transport.

Heldigvis er der i disse år stigende politisk interesse for stationerne, og der kommer flere og flere eksempler på, at trafikselskaber, fonde og kommuner samarbejder om at bringe liv tilbage på stationer og busterminaler rundt om i landet.

Men der er stadig masser af plads til forbedring, før stationerne bliver et rart og trygt sted at opholde sig, og i de kommende uger sætter Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk derfor fokus på, hvordan vi får stationerne tilbage på sporet.

Hvis du oplever, at stationen er slidt, beskidt eller utryg, modtager vi gerne billeder af din station i en e-mail til stationsbilleder@fbr.dk. Så tager vi dialogen med trafikselskaber, myndigheder og politikere om, hvordan vi får liv og tryghed tilbage på danske tog- og busstationer.


Ordet er dit



Mere Debat