Tip os log ind
Som en virksomhed med stor eksport kender Niebuhr Gears i Ikast vigtigheden af at sikre bevægelighed for varer og medarbejdere. Direktør Rasmus Niebuhr er derfor blandt de mange, der ser det store potentiale i en ny midtjysk motorvej op gennem Jylland i kombination med udvidelser på E45. En helt ny motorvej vil aflaste Østjylland for massive trafikproblemer og samtidig sikre udvikling og vækst i resten af Jylland.
Foto: Tom Laursen

Østjysk rapport understreger nødvendigheden af Hærvejsmotorvejen

Behovet for ny midtjysk motorvej stiger dag for dag
30. september 2019, 19.26

Ikast »Ny trafikprognose varsler sammenbrud i Aarhus om 15 år«.

Sådan lyder budskabet i en ny analyse, og det østjyske trafikkaos vil også ramme resten af Jylland.

Prisen for at lappe på de værste af konsekvenserne er sat til 16 milliarder kroner alene for selve Aarhus og forstæderne.

Blandt løsningerne er at lede endnu mere trafik ud på E45, der i forvejen lider ekstremt under de nuværende trafikmængder.

Dét understreger endnu engang behovet for en ny midtjysk motorvej op gennem Jylland i kombination med udvidelser på E45.


Vigtig for eksporten

Et behov der i forvejen er fremhævet af Vejdirektoratet, Rambøll og mange andre med indsigt i, hvad god infrastruktur betyder for samfundet.

Blandt dem er Rasmus Niebuhr, der er direktør hos Niebuhr Gears i Ikast.

Virksomheden er specialister i at udvikle og fremstille små og store tandhjul til industriproduktion.

- Vi ligger i en del af Danmark, hvor en stor part af landets samlede eksport skabes. Varetransport fylder rigtig meget på vejene, både når lastbiler skal ind med råvarer til de jyske virksomheder, og når de skal køre færdige produkter ud til resten af Danmark eller til eksport, siger Rasmus Niebuhr.


Den logiske vej

Allerede i stenalderen regnede menneskerne ud, at den mest optimale rute op gennem Jylland var den lige linje, som i store træk følger den nuværende Hovedvej A13.

Samme konklusion kom diverse konger og hærledere til senere, hvilket fødte navnet Hærvejen.

Derfor kaldes en mulig motorvej op gennem Jylland i dag for Hærvejsmotorvejen.

Som med så meget andet er det op til Folketinget at prioritere de nødvendige penge til den langsigtede trafikinvestering, som beviseligt vil være en stor gevinst for hele landet.


Kan spare 8,3 millioner timer

En ny midtjysk motorvej vil ifølge tal fra Transportministeriet spare trafikanterne for 8,3 millioner timer hvert eneste år.

Tid som eksempelvis håndværkere og chauffører spilder ved at holde i kø.

Tid som den almindelige dansker kan bruge på en ekstra arbejdsindsats eller på familie, venner, foreningsliv, hobbyer og motion.

Dertil kommer en forbedret konkurrenceevne for virksomhederne, som kan skabe nye arbejdspladser og tjene flere penge til at drive velfærdsstaten.


Milliarder i samfundsgevinst

Vejdirektoratets beregninger viser, at en Hærvejsmotorvej kan give samfundet en gevinst på 30 milliarder kroner, hvilket langt overstiger anlægsudgifterne for selv den mest omfattende linjeføring.

Hver gang, beslutningen om at løse de trafikale problemer, udskydes, koster det altså samfundet penge.

- Vi kan kun tabe, hvis vi ikke gør noget snart. Lige nu har vi en infrastruktur, der kun lige fungerer. Alle prognoserne viser, at trafikken vil stige, så det haster med at få igangsat en løsning, siger Rasmus Niebuhr.


Ordet er dit



Mere Erhverv